Vijf misverstanden over uw autoverzekering ontkracht

Deel
FacebookLinkedInInstagram
Iedereen met een auto heeft een burgerlijke aansprakelijkheid afgesloten, die is immers verplicht voor alle autobestuurders. Bijgevolg zou de indruk kunnen ontstaan dat alles over deze verzekering transparant is. Toch bestaan er nog heel wat misverstanden over. We vatten voor u bondig de 5 meest voorkomende misverstanden samen die Independer.be op hun website publiceerde.

Misverstand 1: de autoverzekering is onbetaalbaar voor jonge bestuurders

Dat is niet altijd het geval, integendeel. Veel mensen hebben de perceptie dat verzekeraars jongeren (vaak tot 24 jaar) een duurdere premie aanrekenen, omdat ze het minste ervaring op de weg hebben en dus een risicogroep vormen.

Vaak is echter het omgekeerde waar: verschillende verzekeraars bieden jonge bestuurders extra voordelen aan. Curalia biedt pas afgestudeerde zorgverleners bijvoorbeeld een jaar lang gratis rechtsbijstandverzekering bij DAS (€66,40) aan, als ze een verplichte autoverzekering bij Curalia afsluiten. DAS is een onafhankelijke rechtsbijstandspecialist die u bijvoorbeeld in geval van een botsing met een andere wagen, juridische hulp verleent. In gevallen waar er discussie bestaat over de schuld van het accident of de schade, komt dit erg goed van pas.

Misverstand 2: een omniumverzekering is altijd de beste keuze

Een omniumverzekering vergoedt niet enkel de schade aan de tegenpartij, maar ook aan uw eigen auto. U kunt kiezen tussen een full-omnium of mini-omnium. De verplichte autoverzekering burgelijke aansprakelijkheid vergoedt enkel schade aan de tegenpartij.

In principe loont de full-omnium zich het meest de eerste 4 jaar na aankoop van een nieuwe auto. Dan is uw auto het meeste waard en ontvangt u dus de grootste schadevergoeding. Daarna daalt uw auto in waarde, samen met eventuele schadevergoedingen. Een mini-omnium kan dan financieel interessanter zijn dan een dure full-omnium.

Bij auto’s ouder dan 10 jaar kan de verzekering burgerlijke aansprakelijkheid voldoende zijn, maar hierbij moet u natuurlijk zelf de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen.

U bent niet zeker welke autoverzekering u het beste kiest? Plan dan een vrijblijvende én gratis afspraak in met een raadgever uit uw regio.

Miverstand 3: ik geef best elke schade aan bij mijn verzekeraar

Als verzekeraar is het misschien vreemd om dit te vermelden, maar ook wij weten dat niet alle autoschade bij ons wordt aangegeven. De reden hiervoor is dat er bij uw autopolis een vaste franchise geldt. Is deze franchise bijvoorbeeld €500 en hebt u kleine schade geleden, dan is de kans groot dat u niet aan dit bedrag komt. Bijgevolg zult u zelf moeten opdraaien voor de schade, maar zal uw jaarpremie wellicht wel verhoogd worden. Dat is zo bij elk aangegeven schadegeval. In gevallen van kleine schade kan het dus in uw eigen voordeel zijn om dit niet aan te geven.

auto schade

Misverstand 4: het aantal schadevrije jaren zijn de jaren waarin u geen schade leed

Dat is niet per se waar. Enkel schade die u zelf aangeeft aan uw verzekeraar kan door jde verzekeraar als schade worden geregistreerd. We raden u natuurlijk aan om indien mogelijk, dit zoveel mogelijk aan te geven. Daarnaast kunt u ook schade lijden door toedoen van een derde partij. In dat geval bent u niet in de fout en zult u niet gestraft door een premieverhoging. Legt u een foutloos parcour af in jaar x, zal dat jaar als ‘schadevrij jaar’ bij uw verzekeraar geregistreerd worden. Op die manier kunt u ‘schadevrije jaren’ opbouwen.

Indien u wilt veranderen van verzekeraar, zult u een schadeattest moeten voorleggen van uw vorige verzekeraar. Dit schadeattest wordt samengesteld op basis van uw schadevrije jaren. Dit zal logischerwijze het premiebedrag bij uw nieuwe verzekeraar beïnvloeden.

Misverstand 5: u kunt enkel van verzekeraar wisselen als u uw autoverzekering drie maanden voor de jaarvervaldag hebt opgezegd

Dit is de algemene regel, wat niet betekent dat er geen uitzonderingen op bestaan. Als u bijvoorbeeld een nieuwe auto aankoopt, kunt u uw huidige verzekering onmiddellijk opzeggen. Dat is ook zo na een aangegeven schadegeval, los van het feit of u een schadevergoeding hebt ontvangen.

Tenslotte kan het ook bij een tariefwijziging of wijziging in algemene voorwaarden van uw verzekering. Hierbij moet u een opzegtermijn van één maand respecteren.

Bron:

Independer.be

HLN.be