Is het moment om een elektrische wagen te kopen, aangebroken?

Deel
FacebookLinkedInInstagram
De laatste twee jaar zijn elektrische wagens aan een enorme opmars bezig. U hebt het er misschien ook al over gehad met uw familie en vrienden: is het moment om een elektrische auto te kopen nu echt aangebroken? Wij wegen enkele aspecten van elektrisch rijden tegen elkaar af.

Het financiële plaatje

We beginnen met het belangrijkste aspect: het kostenplaatje. En daar kunnen we meteen positief over zijn: de tijd dat elektrische wagens €60.000 of €70.000 kostten, is echt wel voorbij. Zo kunt u tegenwoordig modellen als De Dacia Spring 45, de Citroën ë-C3 of de Fiat 500e voor minder dan €30.000 verkrijgen. 

Wie een bedrijfswagen heeft, wordt fiscaal al langere tijd naar elektrische of hybride modellen doorgestuurd. Maar dat ligt iets anders voor de particulier, voor wie de aankoop van een elektrisch model een stevige investering blijft. Daar wil de Vlaamse Overheid verandering in brengen, want sinds 12 februari kunt u een premie aanvragen van €5.000 voor nieuwe elektrische wagens en €3.000 voor tweedehands elektrische wagens. En deze maatregel lijkt aan te slaan: volgens cijfers van HLN, gepubliceerd door overheidsfederatie Traxio, zijn het aantal inschrijvingen voor elektrische wagens, zowel nieuw als tweedehands door particulieren in februari 2024 verdubbeld ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. De boodschap hier is om snel te zijn: de Vlaamse overheid heeft voorlopig 20 miljoen voorzien voor deze premies, wat neerkomt op 4.000 premies die kunnen aangevraagd worden. Er wordt verwacht dat deze al voor het einde van 2024 zullen ingevuld zijn.

Natuurlijk bestaat het financiële plaatje uit meer dan alleen de aankoopprijs. Zo zijn elektrische wagens ook interessant op vlak van taksen, verzekeringen en verbruik. Er is namelijk geen belasting op inverkeerstelling (BIV) verschuldigd als u een elektrische wagen in Vlaanderen inschrijft. Ook de jaarlijkse verkeersbelasting geldt niet voor dat type voertuigen. Brusselaars en Walen betalen een minimaal gunsttarief voor die twee taksen. Daarnaast bieden verzekeraars momenteel grote kortingen aan voor e-wagens, die kunnen oplopen tot zo’n 30% in vergelijking met verzekeringen voor gewone wagens. Let wel: deze gunsttarieven, zowel op vlak van taksen en verzekeringen, zullen wellicht verdwijnen naarmate het marktaandeel van elektrische wagens stijgt. 

Een laatste punt is het verbruik. Ondanks de stijging van het stroomtarief, is het nog steeds een stuk voordeliger om op stroom te rijden dan op benzine of diesel. Daar komt bij dat elektrische wagens veel energie-efficiënter zijn dan verbrandingsmotors.

autovakantie

Laadpaal

Bij de aankoop van een elektrische wagen bent u bijna verplicht om te investeren in een laadpaal bij u thuis. De installatie van zo’n paal varieert tussen de €500 en €3000, installatie inbegrepen. In 2024 geniet u nog van en belastingvoordeel van 15% tot een maximumbedrag van €1.750. 

Min de belastingaftrek betekent die 15% een voordeel van tot maximaal € 262,50. Ook hier geldt de vuistregel: wees snel, want op 31 augustus 2024 verdwijnt deze belastingvermindering.

In combinatie met zonnepanelen is een laadpaal een absolute win. Zo kunt u in de zomer quasi gratis stroom tanken. Opladen aan het stopcontact is ook een optie, maar dat verbruikt meer stroom en het opladen zal erg traag verlopen. Tenslotte kunt u ook bij openbare laders of laadstations terecht, maar deze zijn voorlopig nog erg prijzig. Die optie houdt u best achter de hand in geval van nood, maar niet om uw wagen dagelijks mee op te laden. 
Voor meer informatie over laadpalen kunt u ons artikel ‘Een laadpaal bij u thuis: een goed idee?’ lezen.

laadpaal

Lage onderhoudskosten

Omdat een elektrische wagen in principe vrij eenvoudig gebouwd is, is de kans op een defect vrij klein. Zo bevatten elektrische wagens geen versnellingsbak, alternator, oliefilter, katalysator, bougies of distributieriem. Daartegenover staat dat sommige elektrische wagens nog last hebben van kinderziektes en dat veel garages nog niet helemaal ingesteld zijn op het onderhoud van nieuwe elektrische modellen.

Rijplezier

Een laatste punt dat we willen aanhalen is zonder twijfel het rijplezier dat elektrische wagens bieden aan de bestuurder. Naast de rustgevende stilte, is er ook de onmiddellijke krachtontplooiing door de elektromotor. In tegenstelling tot een brandstofmotor kan deze direct maximaal koppel (Nm) leveren. U zult het misschien wel gemerkt hebben bij een verkeerspunt, dat de elektrische wagen naast u een stuk sneller uit de startblokken schiet. De meeste elektrische wagens beschikken gemiddeld ook over meer pk’s dan hun oudere soortgenoten. De keerzijde van de medaille? Meer kans op ongevallen en verkeersboetes!

auto-rijden

Conclusie

Het moment om een elektrische wagen te kopen is aangebroken. Als u er in 2024 nog eentje koopt, kunt u genieten van de premie van de Vlaamse overheid en de belastingvermindering op een laadpaal van de federale overheid. Bovendien zijn elektrische modellen tegenwoordig al een stuk betaalbaarder dan enkele jaren terug en zijn de onderhoudskosten laag. Het ultieme rijplezier is een laatste factor die u over de streep kan trekken.

Tip: zorg er altijd voor dat u verzekerd bent op de baan. Bij auto’s van 4 jaar of minder is het aangeraden om een omnium af te sluiten. Wij bieden aantrekkelijke verzekeringen voor elektrische en hybride wagens. 
Vraag hier uw offerte aan!

Klik hier voor meer informatie over onze autoverzekering.