Een laadpaal bij u thuis: een goed idee?

Deel
FacebookLinkedInInstagram
De verkoop van elektrische wagens zit in de lift. Dat valt voor een groot deel te verklaren door de nieuwe wetgeving in België en Vlaanderen rond mobiliteit. Zo zullen vanaf 2026 enkel nog elektrische bedrijfswagens 100% fiscaal aftrekbaar zijn en stelt het Vlaamse klimaatakkoord dat vanaf 2029 elke aankoop van een nieuwe auto of bestelwagen elektrisch moet zijn. Deze omschakeling doet vragen rijzen over de beschikbaarheid en capaciteit van het elektriciteitsnetwerk. Heeft u zelf al plannen om een laadpaal bij u thuis te installeren?

Hoewel België in de ranking van ‘aantal laadpunten per 10.000 inwoners’ volgens cijfers van HelloSafe op plaats 3 staat, is het vandaag allesbehalve evident om uw elektrische of hybride wagen in de buurt van uw huis op te laden. Er zijn simpelweg nog niet genoeg oplaadplaatsen in ons land. Door de toekomstige wetgeving zal de vraag naar oplaadpunten alleen maar toenemen, dus het is een goed idee om zelfvoorzienend te zijn en zelf een laadpaal bij u thuis te installeren. Zeker omdat u er nog tot 2024 een belastingvoordeel op geniet.

Hoeveel kost een laadpaal?

De gemiddelde prijs van een laadpaal varieert tussen de €500 en €3.000, installatie inbegrepen. Verschillende aanbieders hanteren verschillende prijzen, maar het prijsverschil hangt vooral af van het vermogen van de laadpaal. Dat vermogen moet u afstemmen op uw wagen én thuisnetwerk. Daarnaast moet u rekenen op een verplichte keuring van €100 van de geïnstalleerde laadpaal en installatiekosten die kunnen oplopen tot enkele honderden euro’s.

Belangrijk: als u in 2023 een laadpaal laat installeren, geniet u nog van een belastingvoordeel van 30%. In 2024 is dat nog maar 15%. Snelle beslissers kunnen er dus hun voordeel mee doen!

Hoe installeert u een laadpaal?

Het belastingvoordeel geldt enkel als u een laadpaal laat installeren door een erkend installateur. Bovendien moet het laadpunt op een apart circuit en aparte zekering worden aangesloten. Dit wordt achteraf gecontroleerd tijdens een verplichte keuring. We raden u dus aan om de installatie door een expert te laten uitvoeren en niet zelf aan de slag te gaan.

Trouwens: wist u dat het voor nieuwbouwprojecten met 2 of meer parkeerplaatsen verplicht is om laadinfrastructuur te voorzien? De Vlaamse omgevingsvergunning sinds 11 maart 2021 heeft dit beslist om in de toekomst genoeg oplaadpalen beschikbaar te hebben, zodat iedereen zijn elektrische wagen ergens kan opladen. Dat betekent niet dat u nu al laadpalen moet installeren, maar de aansluitingen moeten wel klaarliggen. Lees meer.

elektrische auto

Kan ik mijn elektrische of hybride wagen gewoon aan het stopcontact opladen?

In principe is dat mogelijk, tenminste als u een stopcontact in de buurt van uw parkeerplaats heeft. Maar het is niet ideaal. Zo zal het opladen langer duren, waardoor er op zijn beurt meer stroom verloren gaat. Bovendien moet u ook een geschikte laadkabel met laadbeveiliging aankopen, om oververhitting of overspanning te vermijden. U zal ook geen andere zware apparaten kunnen opladen terwijl u uw auto oplaadt, of uw energiesysteem zal overbelast raken, waardoor uw zekering kan springen.

Over het algemeen wordt het niet aangeraden om uw elektrische of hybride wagen op lange termijn via een stopcontact op te laden.

Het is een goed idee om uw verzekeraar te informeren over de installatie van het oplaadpunt. Zij zullen controleren of u niet onderverzekerd bent en, indien nodig, uw premie aanpassen. Heeft u vragen over het installeren van een oplaadpunt? Meer informatie nodig?

Een elektrische auto vergt een verzekering op maat. Neem contact met ons op om een verzekering voor uw situatie af te sluiten!

Bronnen:

https://www.fleet.be/te-weinig-laadpalen-in-ons-land-belgie-staat-in-europese-top-3/

https://vandebron.nl/blog/elektrische-auto-opladen-via-stopcontact

https://www.hln.be/woon/thuis-laadpaal-installeren-waar-moet-je-op-letten-en-hoeveel-kost-dat~aa1d3335/