RIZIV Sociaal Statuut
Elke geconventioneerde thuisverpleegkundige die zelfstandige in hoofdberoep is en tussen € 33.000 en € 150.000 per jaar aan het RIZIV factureert, heeft recht op de RIZIV-tussenkomst. 1 op de 7 zelfstandig verpleegkundigen die recht heeft op deze tussenkomst vraagt het niet aan en loopt dus jaarlijks ruim € 500 mis!
Wat zijn de voorwaarden om recht te hebben op de RIZIV-tussenkomst?
1. Om recht te hebben op de RIZIV-tussenkomst voor een bepaald jaar (X), moet u dat volledige jaar geconventioneerd zijn, behalve als u dat jaar voor het eerst toetrad tot de conventie (voornamelijk het geval bij pas afgestudeerden). Door de digitalisering van de procedure vanaf 2020 moet u geen aanvraag meer indienen voor de prestaties van het jaar X. Het RIZIV verzamelt zelf informatie over uw situatie en uw activiteit om vast te stellen of u recht heeft op het statuut en voor welk bedrag. Kom hier alles te weten over de digitale procedure.
2. Het belangrijkst : U moet beschikken over een actief aanvullend pensioencontract waarop het bedrag van de tussenkomst kan gestort worden. Zonder contract zal het RIZIV de gegevens niet verzamelen en u zal dit premie verliezen.
Uw RIZIV-statuut toevertrouwen aan Curalia
Door jarenlange expertise is het opvolgen van de RIZIV-procedure één van de sterke punten van Curalia. Ook nu bij de digitalisering van het RIZIV-Statuut staan wij klaar om uw dossier te beheren en uw belangen te verdedigen. Zoals het mandaat dat u aan een boekhouder kan geven voor uw fiscale aangifte, heeft u de mogelijkheid om een mandaat aan een persoon of een onderneming te geven om de procedure voor uw RIZIV-statuut op te volgen. Er is geen limietdatum voor de toekenning van dit mandaat.
Juridische bemerkingen
- Alle informatie over de diensten en producten op deze website is onderworpen aan de regels van het Belgisch recht.
- Alvorens deze verzekering af te sluiten, adviseren wij u kennis te nemen van de infofiches van dit product, en de algemene voorwaarden.
- Als klant bent u beschermd door de gedragsregels in verzekeringen.
- Elke klacht kan worden gericht aan onze klachtendienst via klacht@curalia.be of t.a.v. de Compliance Officer, Tweekerkenstraat 33 te 1000 Brussel.
- Indien dit geen oplossing biedt, dan kan u zich wenden tot de Ombudsman van de Verzekeringen, De Meeûssquare 35 te 1000 Brussel of www.ombudsman.as.
- Voor advies op maat of een verzekeringsaanbod kunt u terecht bij een Curalia raadgever.
- U kunt ook de volledige juridische bemerkingen raadplegen.