De omniumverzekering: een luxe?

Deel
FacebookLinkedInInstagram
Wanneer moet u een grote of kleine Omniumverzekering afsluiten voor uw voertuig?

Voordat u een auto koopt, moet u er rekening mee houden dat u zich niet kunt ontdoen van een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering (BA). Deze verzekering is wettelijk verplicht en dekt lichamelijk letsels en materiële schade die een derde oploopt na een ongeval waarbij u in fout bent.

In tegenstelling tot de aansprakelijkheidsverzekering, die uw wettelijke aansprakelijkheid dekt en derden vergoedt voor de schade die u hebt veroorzaakt, vergoedt de omniumverzekering u voor schade aan uw eigen voertuig, of u nu in fout bent of niet.  Als u bijvoorbeeld een ongeluk veroorzaakt met uw auto, zal uw aansprakelijkheidsverzekering de schade aan de andere partij betalen. De schade aan uw eigen voertuig wordt enkel vergoed als u een grote omniumverzekering heeft.

Als u een nieuwe auto koopt, sluit u hoogstwaarschijnlijk een omniumverzekering af, omdat deze u meer bescherming biedt. Bij een totaal verlies gedurende de eerste 3 jaar ontvangt u immers de volledige waarde van uw voertuig. Het is daarom sterk aan te raden om in deze periode een grote omniumverzekering af te sluiten, zeker als u een lening heeft afgesloten. 
Als uw voertuig al enkele jaren oud is of als de waarde van uw voertuig enorm gedaald is, kunt u altijd kiezen voor een kleine omnium. Het zal uw voertuig verzekeren in geval van brand, explosie, diefstal (of poging tot diefstal), glasbreuk, natuurrampen of een aanrijding met dieren. 

En daarna? Ook na de eerste jaren is het nog steeds de moeite waard om een volledige omniumverzekering af te sluiten. In feite zal de verzekeraar de totale kosten van de reparatie van eventuele schade aan uw voertuig blijven vergoeden, zelfs als u deze zelf hebt veroorzaakt. Bovendien biedt Curalia u gratis hulp in België en tot 30 km buiten de grenzen van het Belgische grondgebied bij een ongeval, brand, diefstal, vandalisme of storm. Dit omvat onder andere het gratis slepen van het beschadigde voertuig, de repatriëring van de passagiers en een gratis vervangwagen voor 7 dagen.

Interesse? Stuur een mail naar info@curalia.be of bel naar 02/735.80.55