De nieuwe regeling rond elektrische bedrijfswagens: een antwoord op uw vragen

Deel
FacebookLinkedInInstagram
Elektrische wagens zitten in de lift. Niet alleen verschijnen er voortdurend nieuwe modellen op de markt, ook doet de overheid inspanningen om milieuvriendelijke wagens te promoten.

Zo zouden er vanaf 2030 zo’n 600.000 elektrische bedrijfswagens op onze snelwegen moeten rijden. Maar is het verstandig om in de nabije toekomst een elektrische bedrijfswagen aan te kopen? In dit artikel beantwoorden we 4 veelgestelde vragen over de nieuwe regeling in verband met bedrijfswagens.

1. Zullen er genoeg oplaadpalen zijn?

Meer elektrische wagens betekent natuurlijk ook dat er meer laadpalen nodig zullen zijn. Op dit moment telt het Vlaams Gewest 4.262 publieke laadpalen. Niet erg veel dus. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) wil 30.000 bijkomende publieke laadpalen installeren tegen 2025. 

Daarnaast geeft de overheid particulieren en zelfstandigen een stimulans om extra laadpalen te plaatsen. Zo zullen zelfstandigen 200 procent van de kosten kunnen aftrekken als zij een laadpaal plaatsen tussen september 2021 en 31 december 2022. Voor de periode januari 2023 tot 31 augustus 2024 geldt een kostenaftrek van 150 procent. Voorwaarde hier is dat wanneer werknemers van het bedrijf geen gebruik maken van de laadpaal, ook derden hier hun elektrische wagen kunnen opladen. Particulieren die een dergelijke investering doen tussen 1 september 2021 en 31 december 2022 doet, kunnen rekenen op een belastingvermindering van 45 procent. Dat tarief daalt naar 30 procent in 2023 en 15 procent in 2024.

2. Moet ik als werkgever of werknemer meer betalen voor mijn huidige bedrijfswagen?

In principe verandert er niets aan de huidige contracten. Dat betekent dat zowel de aftrekbaarheid van de wagen door de werkgever als ook het forfaitaire bedrag waarop u als werknemer belastingen betaalt, onveranderd blijft. 

Vanaf 1 juli 2023 geldt echter een overgangsregeling voor personenwagens (NIET voor bestelwagens). De aftrekbaarheid van personenwagens op fossiele brandstoffen wordt geleidelijk afgebouwd. Zo geldt er in 2025 nog een aftrekbaarheid van 75%. Dat wordt 50% in 2026, 25% in 2027 en 0 in 2028. 

Daarentegen zullen enkel elektrische wagens in 2026 100% fiscaal aftrekbaar zijn (vergelijking met 50% aftrekbaarheid voor auto’s die rijden op fosiele brandstoffen). Om het kostenplaatje in te houden, wordt die aftrekbaarheid tegen 2031 verminderd naar 67,5%. 

3. Blijven hybridewagens in de toekomst interessant?

Ook die worden minder interessant gemaakt. Als je na 1 juli 2023 een hybridewagen koopt, zal de fiscale aftrekbaarheid van de diesel- of benzinekosten als zelfstandige/bij de werkgever tot 50% beperkt worden. De regels voor de aftrekbaarheid van de leasingkosten van de wagen zelf blijven dezelfde. 

4. Wat als ik op reis wil met mijn elektrische wagen?

Het is zeker mogelijk om op reis te gaan met een elektrische wagen: in alle Europese landen vind je steeds gemakkelijker een laadpaal. Het is wel handig om op je stops op voorhand in te plannen. Voor je vertrek download je best een aantal apps: Milo, Newmotion en Fastned zijn alledrie uitstekende netwerken. Sommige apps laten echter laadpalen zien van slechts één merk. Het is dus handig om alle mogelijkheden te zien op verschillende apps. Kies onderweg altijd voor een snellader van minimaal 50 kW. Als dit sneller kan, met bijvoorbeeld een 175 kW of 350-kW-lader is dit mooi meegenomen. Je kunt dit selecteren in de app van je laadpas.

U kan uw elektrische wagen uiteraard verzekeren via Curalia aan een concurrentieel tarief!